Halwa Telinga

Status Terkini

Online tak menentu.. Harap maklum.. ^_^

Followers

Mai Tinggai Jejak Sini

Teman Blog

Wednesday, 27 March 2013

ヅ Telatah M.E.R.E.K.A ヅ

ヅ Nak tengok budak-budak ney???
Jom..
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*



Amacam?? Hehe.. ヅ
#klik gambar untuk besar..

TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Monday, 25 March 2013

ヅ Bronok / Bronoq ヅ

ヅ Tau apa kah nama itu? Konfom tak taw kan kan kan???
Orang LANGKAWI ja kot yang taw, atau mungkin orang yang pernah mai cney or makan benda ney...
Dia ney sejenis kehidupan laut, lembut dan tinggal dalam selut., boleh dikategorikan GAMAT atau TIMUN LAUT., tapi ney sejenis lagi satu, iaitu BRONOQ., cuba sebut tengok... B.R.O.N.O.Q.. Orang Langkawi tipu lah tak taw or geli nak makan., bukan rasa apa pon., makan mentah-mentah je pon,. JANGAN MASAK OK! Kenapa??? Haa., bila ampa masak bronoq ney, lama-lama dia akan hancur, hilang dalam air yang panas,. dia tak macam GAMAT, gamat boleh diMASAK.. Ok.. Bronoq ney orang Langkawi dok buat KERABU.. Memang sedap la.. Tapi susah nak dapat sebab ikut musim jugak la.., Dalam selut.. Nak tengok rupa dia? Memang la ampa semua akan geli tapi,.. BELUM CUBA BELUM TAW!. Dah tu kalau mai Langkawi jangan la lupa makan KERABU BRONOQ ney ye..
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
ヅ ney rupa bronoq yang hidup, teros dari selut...

ヅ ney la hasil kerabu bronoq.. SEDAP!

###tak percaya? cuba ampa GOOGLE ..Baca tengok.. Selamat mencuba ヅ


TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Wednesday, 20 March 2013

ヅ Renungan ヅ

ヅ Aku tak mau cakap pape.., nak suruh ampa faham sendiri bila tengok gambar ney., MELAYU, ISLAM..
Dunia sekarang... bukan nak aibkan tapi ambik pengajaran la ye..
buat renungan.. ^__^



#melayu kita mudah terpengaruh tambah-tambah generasi muda.. jadi tolong ambik iktibar dan pengajaran ye.. awasi anak-anak, adik-adik kamu.. 



TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Tuesday, 19 March 2013

ヅ Serlahkan Tarikan Bibir ヅ


ヅ Hati siapa tidak tertawan melihat bibir yang manis menawan ketika menguntum senyuman.
Sebagai cermin kepada kecantikan diri, kamu perlu memastikan anggota tubuh yang sering menjadi perhatian ramai itu sentiasa berada dalam keadaan sihat dan menarik.


Jesteru, segala masalah termasuk bibir kering, pecah serta hitam perlu diatasi segera. Ini kerana masalah itu boleh mencacatkan penampilan kamu yang mana ia juga boleh membuat kamu terdedah kepada jangkitan mulut.
Berikut beberapa rahsia kecantikan turun-temurun yang mudah dan masih praktikal untuk kamu amalkan bagi mendapatkan bibir yang merah dan berseri.



PUNCA BIBIR KERING DAN HITAM

1- Kulit tipis yang melindungi bibir amat sensetif pada benda asing (kosmetik) dan apabila dilapisi dengan gincu yang tidak sesuai, ia akan menyebabkan warna bibir menjadi gelap.


2- Cuaca yang tidak menentu seperti panas terik atau terlalu sejuk juga boleh menyebabkan bibir kamu menjadi sensetif.


3- Salah satu cara untuk mengetahui kamu mengalami dehidrasi atau tidak adalah melalui bibir. Jika terdapat gangguan dalam keseimbangan cairan atau air di dalam tubuh, bibir kamu akan menjadi pecah.


4- Gemar menjilat bibir untuk melembapkan tetapi tabiat itu hanya akan membuat bibir menjadi semakin kering.


5- Merokok juga menjadi punca bibir kelihatan hitam. Kandungan bahan kimia yang terdapat di dalam rokok menyebabkan sel-sel darah merah yang mati akan mengeluarkan pigmen dan berkumpul pada bibir.



TIP PENJAGAAN BIBIR
1- Bagi kamu yang mengalami masalah bibir kering, jangan abaikan penggunaan pelembap bibir pada setiap hari. Gunakan pelembap yang dapat melindungi daripada sinaran ultra ungu. Selain melembap, penggunaan salap dapat memerahkan bibir.


2- Ketika membeli gincu, perhatikan dahulu label kandungannya. Pilihlah gincu yang mengandungi emolien, pelembap serta bahan-bahan semula jadi.


3- Daripada menjilat bibir untuk melembapkannya,  lebih baik basahkan bibir dengan air putih. Jadi, jika kamu merasakan bibir menjadi kering, cukuplah sekadar meminum air putih untuk membasahkan bibir.


4- Sebelum tidur, jangan lupa membersihkan bibir bagi menyingkirkan bahan kimia yang terkandung di dalam gincu.


5- Banyakkan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran. Pilihlah sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengadungi vitamin C, B, E dan  mineral. Kadar air  yang terdapat pada bibir juga membantu tubuh terhindar daripada dehidrasi.



PETUA

Melembapkan bibir
Rendam satu uncang teh di dalam cawan, kemudian angkat uncang tersebut dan biarkan sejuk. Letakkan uncang teh tadi di atas bibir dan biarkan selama lima minit. Setelah bibir dibiarkan kering kira-kira sepuluh minit, barulah dibersihkan.


Bibir kering dan pecah
Bancuh air suam bersama gula merah dan sedikit asam jawa. Minum air campuran tersebut. Amalkan beberapa kali dan lama-kelamaan masalah bibir kering dan pecah akan beransur pulih.


Memerahkan bibir
Selain mentega, kamu juga boleh menyapu madu lebah asli pada bibir setiap malam sebelum tidur dan lakukan setiap hari untuk mendapat bibir merah secara semula jadi.


*sumber: utusan malaysia..


TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Monday, 18 March 2013

ヅ SimSimi ヅ

ヅ Tak mau coret banyak.. Hahaha..



TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Friday, 15 March 2013

ヅ Tip Tidur Yang Mencukupi ヅ

TERATUR
Pastikan kamu mendapat tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setengah mengikut waktu yang tetap pada setiap malam.
BANTAL EMPUK
Salah satu elemen yang membantu kamu mendapatkan tidur yang mencukupi adalah bantal. Pastikan kamu memilih bantal yang sesuai bagi mengelakkan masalah 'salah bantal' ketika bangun tidur pada waktu pagi nanti.
KUALITI BUKAN KUANTITI
Jika setiap kali kamu terjaga daripada tidur, tubuh berasa segar dan bertenaga, itu bermakna kamu mempunyai tidur yang berkualiti biarpun hanya lena selama enam jam sahaja.
SUASANA
Bagi memudahkan kamu tidur pada waktu yang ditetapkan, wujudkan suasana tidur yang nyaman dalam kamar. Mungkin kamu boleh menggunakan teknik bau-bauan (aromaterapi) atau mendengarkan muzik sambil membaca bahan bacaan ringan bagi mewujudkan suasana tenang sebelum tidur.
GAYA TIDUR
Posisi ketika tidur turut memainkan peranan dalam memastikan kamu mendapat tidur yang sempurna. Kedudukan tulang belakang dan tulang leher perlulah selari bagi mendapatkann posisi tidur yang betul.
sumber: com.kesihatan
#time update aku baru bangon, loteh punya pasal haaa... *_*
Selamat membaca ヅ

TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Thursday, 14 March 2013

ヅ No Tittle ヅ

ヅ  Tak taw nak update pe.. Banyak story tapi aku letih nak mikirnye.. Huhu.. I need rest-time lorh.., Sangat-sangat letih T_T ... Nak masuk dalam washing machine la.. Refresh siket badan ney.. Uuuwwaaa.. Hanya Allah sahaja yang mengetahui betapa beratnya bebanan ney.. I think i need a new job.. Urmm T_T .. Dalam hati rasa nak sambung study.. Dalam otak nak cari kerja yang betol-betol/tetap.. Belajar takat diploma je, engat nak buat degree tapi .., dilema .. 
Hamba Allah ney memerlukan KEKUATAN dari-Mu YaAllah .. 
hensem kan mydaddy <3
aku banyak cakap#cakap tanpa henti#gila camera ^_^
buat-buat ayu ヅ 
muka bosan#test duckface#haha
kbye ヅ 



TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Tuesday, 12 March 2013

ヅ Dapatkan Tidur Berkualiti ヅ

ヅ Kali ney aku nak kongsi artikel tentang TIDUR.. Ramai anak-anak muda yang suka tidur lewat, bangun lambat.. Termasuk aku. 
****
Mudah berasa latih, lesu, kurang motivasi, tidak dapat memberi tumpuan, murung, dan berat badan betambah antara gejala yang menunjukkan kamu mengalami masalah kekurangan waktu tidur yang berkualiti.
Biarpun ada yang beranggapan masalah kekurangan tidur itu bukan isu besar, ramai tidak menyedari bahawa otak kamu sentiasa sibuk melakukan penyelenggaraan fizikal dan mental bagi memastikan tubuh kamu kekal bertenaga pada keesokan hari.
Jika kamu menghadapi masalah untuk mendapatkan tidur yang mencukupi, ubahlah gaya hidup kamu dengan melakukan pola tidur yang sihat.
Panduan berikut diharapkan dapat membantu kamu memulakan hari esok dengan lebih bertenaga dan cergas.
MITOS DAN FAKTA TENTANG TIDUR

Mitos 1: Jika kamu kurangkan waktu tidur selama satu jam pada setiap malam, ia tidak akan menjejaskan aktiviti pada waktu siang. Bagaimanapun, keupayaan kamu untuk berfikir secara rasional dan bertindak balas dengan cepat berkemungkinan akan terjejas. Malah, kesihatan kardiovaskular, keseimbangan tenaga dan keupayaan untuk melawan jangkitan turut mendapat kesan.
Mitos 2: Setiap seorang mampu menyesuaikan jadual tidur yang berbeza dengan cepat. Kebanyakan orang, mampu menetapkan semula jam biologi mereka dengan pantas jika berlaku perubahan waktu antara satu hingga dua jam dalam sehari. Bagaimanapun, seseorang itu mungkin mengambil masa lebih daripada seminggu untuk menyesuaikan diri selepas merentasi zon masa atau beralih syif malam.
Mitos 3: Tambahan waktu tidur pada waktu malam boleh menyelesaikan masalah keletihan pada waktu siang. Sememangnya, waktu tidur adalah penting. Namun, apa yang lebih penting adalah kualiti tidur tersebut.  Sesetengah orang mendapat tidur antara lapan hingga sembilan jam setiap malam tetapi masih berasa tidak cukup rehat kerana mempunyai kualiti tidur yang rendah.
Mitos 4: Kurangkan waktu tidur pada hari bekerja dan menggantikan pada hujung minggu. Tindakan itu hanya menyebabkan kitaran jam biologi terjejas dan menyukarkan waktu tidur pada malam ahad serta terlewat bangun pada pagi isnin.

p/s: Lepas ney kena ikut la ye.. Termasuk aku :P

sumber: com kesihatan

TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

Sunday, 10 March 2013

ヅ NuffnangX ヅ

ヅ JANGAN LUPA FOLLOW NUFFNANGX (kecikanis) YE.. DAN JANGAN LUPA KLIK SAMA PADA PENAJA TU YE :) TERIMA KASIH ^_^v ...

TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK

ヅ Part-II Island Hopping ヅ

ヅ Haii blogger!.. Masih engat pada entry sebelum ney? PART-I ISLAND HOPPING.., Engat tak? Haa., ney sambungan dia.. Hehe.. Entry ney sebenarnya dah lama nak masukkan tapi malas nak mengEDIT pic.. Hehe.., So ., ney picNYA.. Time ney kami pergi PULAU BERAS BASAH.. Now... Jom kita enjoy.. Hahaha..
*
*
*
Ok... Done all ^_^ .. Best taw.. Insyaallah kalau ada rezeki nak pergi lagi :)
Lepas p pulau beras basah, kami lalu tempat eagle feeding .. Hehe.. Nanti kamu semua boleh pergi ^_^..  Then kami balik.. Hoho.. Lepas tu aku masuk kerja.. Fuhhh... Lotih baq hangggg!!!!.okbye.. wasalam... :)

TERIMA KASIH MEMBACA ENTRY SI KECIK